زیبایی و سلامت

  • ۰
  • ۰

واریکوسل چیست؟

ما در بدن دو نوع  رگ داریم یکی سرخرگ ها و دیگری سیاهرگ ها. سیاهرگ ها دارای دریچه هایی هستند که به آنها دریچه لانه کبوتری گفته می شود و وظیفه آنها ممانعت از برگشت خون به عقب و هدایت سریع خون به طرف قلب می باشد.

ساختار سیاهرگ

هنگامی که دریچه های لانه کبوتری سیاهرگ ها خراب می شوند و خون برگشت نمی کند این بیماری اتفاق می افتد. به طور کلی می توان گفت واریکوسل در واقع همان واریسی شدن رگ های بیضه است.

در ادامه توصیه میکنیم این کلیپ کوتاه را از زبان دکتر کرمی متخصص اورولوژی را درباره واریکوسل مشاهده کنید.

 


 انواع و علائم واریکوسل

واریکوسل دارای سه گرید است:

– واریکوسل گرید ۱ 

در این نوع بیماری رگ های واریسی قابل مشاهده نیستند و  پزشک با معاینه فیزیکی می تواند آن را تشخیص دهد.

– واریکوسل گرید ۲ 

رگ های واریسی در این گرید باز هم قابل مشاهده نیستند اما با دست گذاشتن روی بیضه می توان رگ ها را لمس کرد.

– واریکوسل گرید ۳

در این حالت دیگر نیاز به معاینه فیزیکی نیست و رگ ها به صورت راحتی قابل مشاهده هستند.

واریکوسل درجه 3 که در آن رگ های واریسی به راحتی قابل مشاهده هستند.

– علائم واریکوسل 

این بیماری می تواند بدون علامت باشد. از رایج ترین نشانه های واریکوسل درد می باشد به خصوص در افرادی که زیاد روی پای خود می ایستند.

امروزه بهترین توصیه پزشکان به جوانان معاینه بیضه ها توسط خود فرد در هنگام استحمام می باشد. چرا که هر گونه بزرگ شدن بیضه، آب آوردن بیضه، برجستگی های بیضه و از جمله واریکوسل که به صورت یک کیسه کرم مانند در بالای بیضه که با زور زدن بیشتر می شود و بهترین علامت وجود این بیماری است در همان معاینه توسط خود فرد می تواند مشخص شود.

– ایا واریکوسل باعث معافیت سربازی میشود؟

واریکوسل یکطرفه یا دو طرفه :
الف) در صورتیکه نیاز به عمل جراحی داشته باشد (جهت عمل جراحی) : شش ماه معاف موقت
ب) در صورتیکه بعداز عمل عود نماید و درجه ۳ و بالاتر باشد : معاف دائم
ج) فقط در مشمولین قبل از اعزام ،عمل نشده در هر درجه ای و نیز عمل شده بدون عارضه : معاف از خدمات رزمی

واریکوسل و باروری مردان

گمان می کنند که واریکوسل درجه حرارت بیضه ها را افزایش می دهد یا سبب افزایش جریان خون به وریدهای بیضه می شود. به نظر می رسد واریکوسل به صدمه زدن یا کشتن اسپرم ها کمک می کند. درمان واریکوسل معمولا برای بهبود باروری درمردانی است که هم واریکوسل و هم اسپرم معیوب دارند.

عدم گردش خون صحیح می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در تولید اسپرم و ناباروری در مردان شود که عبارتند از:

۱- بر روی تعداد اسپرم تاثیر می گذارد.

۲- در مردان تعداد اسپرم هایی که دارای شکل طبیعی نیستند نباید از مقداری بیشتر شود واریکوسل می تواند این تعداد را افزایش دهد.

۳- اما بیشترین مشکلی که بیماری واریکوسل ایجاد می کند بر روی حرکت اسپرم می باشد.

درمان قطعی واریکوسل

بحث های زیادی درباره درمان های مختلف واریکوسل می شود. که در اینجا لازم است بدانید قطعی ترین درمان واریکوسل جراحی می باشد. درمان هایی مانند زالو درمانی پایه علمی ندارند و نمی توانند کمک کننده باشند.

لازم به ذکر است نقش درمان دارویی نیز بیشتر بعد از عمل جراحی می باشد و  بیشترین تاثیری که از آن گزارش شده است حدود ۵ تا ۱۰ درصد می باشد.

– آیا لازم است هرکسی که واریکوسل دارد جراحی شود؟

خیر،همانطور که گفته شد تعداد زیادی از مردان دارای واریکوسل می باشند پس لزومی ندارد که تمام آنها عمل شوند. جراحی فقط در مردانی انجام می شود که پزشک تشخیص دهد واریکوسل در آنها باعث مشکل در ناباروری شده است یا ممکن است در آینده برای آنها مشکلاتی ایجاد کند. گاها از پزشکان سوال می شود که واریکوسل خفیف یا همان گرید های پایین نیز باعث ناباروری می شود که در جواب باید گفت وقتی آزمایشات اسپرم غیر طبیعی باشند و دکتر در بیمار واریکوسل را تشخیص دهد دیگر فرقی بین گرید واریکوسل نمی کند و بیمار باید جراحی شود. در هر صورت به نظر می رسد مشاوره با یک پزشک مجرب بهترین کاری است که می توان کرد.

جراحی واریکوسل برای ناباروری

یک برش کوچک در شکم نزدیک به جایی که بیضه ها در خلال دیواره ی شکم به محل اصلیشان می رونند زده می شود. ورید های واریکوسلی را شناسایی می کنند و آن ناحیه را می برند تا جریان خون واریکوسلی را قطع کنند.

به طور جایگزین، یک روش غیر جراحی به نام آمبولیزاسیون پوستی را می توان برای درمان واریکوسل انجام داد. یک کاتتر کوچک را از طریق یک ورید بزرگ در کشاله ران یا گردن وارد می کنند تا به واریکوسل برسد سپس با یک بالون، فنر یا دارو آن را مسدود می کنند.

پس از جراحی انتظار چه چیزى می رود؟

درمان واریکوسل به طور معمول سرپایی انجام می شود. شما می توانید انتظار داشته باشید ۴ ساعت پس از جراحی معمول واریکوسل به خانه بروید. دارو ضد درد برای چند روز پس از جراحی تجویز می شود.

شما مى توانید کارهای سبکتان را ۱ تا ۲ روز پس از جراحی و تمام فعالیت های شدیدتان را تا یک هفته بعد از جراحی انجام دهید.

چه مدت بعد از عمل واریکوسل میتوان بچه دار شد؟

بعد از ۵ یا ۶ ماه انتظار می رود کیفیت و تعداد اسپرم شما بهبود یابد. البته این نکته قابل ذکر است که بهبود باروری در مردان نابارور حدود ۶۰ درصد می باشد.

  • ۹۶/۱۰/۱۴
  • لیدا مدنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی