زیبایی و سلامت

  • ۰
  • ۰

هموروئید که بواسیر نیز نامیده می شود، رگ های متورم در مقعد و قسمت تحتانی رکتوم بوده که شبیه به وریدهای واریسی می باشند. راه درمان هموروئید بسته به میزان شدت آن می تواند متفاوت باشد. این روش ها می توانند شامل روش های خانگی، درمان دارویی و یا عمل جراحی باشند.

عکس هموروئید داخلی و خارجی

علت ایجاد هموروئید  یا بواسیر چیست؟

هموروئید علت های زیادی دارد، گرچه اغلب آن ها ناشناخته هستند. هموروئید یا بواسیر ممکن است ناشی از کشش زیاد در طی حرکات روده (زور زدن) یا افزایش فشار روی این ورید ها در دوران بارداری باشد. دیگر علل می توانند شامل موارد زیر باشد:

# نشستن طولانی مدت در توالت

# اسهال یا یبوست مزمن

# چاقی

# مقاربت مقعدی

# رژیم کم فیبر

# هموروئیدها با افزایش سن بیش تر ایجاد می شوند، زیرا بافت هایی که از عروق رکتوم و مقعد حمایت می کنند می توانند ضعیف شده و کش بیایند.

نشستن طولانی مدت و زور زدن یکی از دلالیل ایجاد بواسیر است

هموروئید دارای انواع مختلف است که شامل:

۱- هموروئید یا در داخل رکتوم قرار می گیرد (هموروئید داخلی)

۲- یا ممکن است زیر پوست در اطراف مقعد (هموروئید خارجی) ایجاد شود.

۳- گاهی اوقات ممکن است در هموروئید یک لخته ایجاد شود (هموروئید ترومبوز دار) که خطرناک نیستند، اما می توانند بسیار دردناک بوده و گاهاً نیاز به تخلیه داشته باشند.

خوشبختانه، گزینه های موثر بسیاری برای درمان هموروئید ها در دسترس هستند. بسیاری از افراد می توانند با استفاده از درمان های خانگی و تغییر شیوه زندگی علائم خود را تسکین دهند.

علائم و نشانه های هموروئید چیست؟

علائم و نشانه های هموروئید می توانند شامل موارد زیر باشند:

✅ خونریزی بدون درد در طی حرکات روده – ممکن است مقادیر کمی خون قرمز روشن را در مدفوع خود مشاهده کنید.

✅ خارش یا سوزش در ناحیه مقعد

✅ درد یا احساس ناراحتی

✅ تورم در اطراف مقعد

✅ توده ای در نزدیکی مقعد که ممکن است حساس یا دردناک باشد (ممکن است هموروئید با ترومبوز باشد)

علائم هموروئید معمولاً به محل آن بستگی دارد.

هموروئید داخلی در داخل رکتوم قرار دارند. این هموروئید معمولاً دیده و لمس نشده و به ندرت ایجاد ناراحتی می کنند اما زور زدن یا تحریک کردن در هنگام اجابت مزاج می تواند باعث آسیب به سطح آن و خونریزی شود. گاهی اوقات، زور زدن می تواند یک هموروئید داخلی را به دهانه ی مقعد فشار دهد که تحت عنوان هموروئید پرولاپس شده شناخته و می تواند باعث درد و تحریک شود.

هموروئید خارجی

هموروئید خارجی که زیر پوست در اطراف مقعد قرار دارد. به هنگام تحریک، هموروئید خارجی می تواند ایجاد خارش یا خونریزی کند.

عکس هموروئید خارجی

هموروئید ترومبوزه گاهاً ممکن است در یک هموروئید خارجی خون وارد شده و یک لخته (ترومبوز) ایجاد کند که می تواند باعث درد شدید، تورم، التهاب و یک توده سفت در نزدیکی مقعد شما شود.

چه زمانی برای درمان هموروئید به پزشک مراجعه کنیم ؟

خونریزی در طی حرکات روده شایع ترین علامت هموروئید است. پزشک می تواند با انجام معاینه فیزیکی و سایر آزمایش ها بیماری های جدی و خطرناک تر را رد کرده و تشخیص هموروئید را تایید کند. اگر هموروئیدی دارید که باعث درد، خونریزی متناوب یا بیش از حد می شود یا با درمان های خانگی بهبود نمی یابد ، با پزشک صحبت کنید.

خونریزی مقعدی ممکن است در سایر بیماری ها، از جمله سرطان کولورکتال و سرطان مقعد نیز رخ دهد. اگر خونریزی همراه با تغییرات بارز در عادات روده ای دارید یا اگر مدفوعتان دچار تغییر رنگ یا انسجام شده است، با پزشک خود مشورت کنید. اگر خونریزی مقعدی با حجم زیاد، سرگیجه یا ضعف دارید، به اورژانس مراجعه کنید.

عوارض

عوارض هموروئید بسیار نادر هستند اما شامل موارد زیر می شوند:

کم خونی به ندرت، خونریزی مزمن ناشی از هموروئیدها می تواند باعث کم خونی شود به طوری که سلول های خونی قرمز سالم به اندازه کافی برای حمل اکسیژن وجود ندارد.

هموروئید محتقن. اگر خون رسانی به هموروئید داخلی قطع شود، هموروئید ” محتقن” شده و ایجاد درد شدید می کند.

تشخیص هموروئید

پزشک به راحتی با مشاهده می تواند وجود هموروئید خارجی را تشخیص دهد. برا تشخیص هموروئید داخلی ممکن است تست ها و روش های تشخیصی دیگر که شامل بررسی کانال مقعد و رکتوم است انجام شوند از جمله :

معاینه انگشتی : پزشک با استفاده از دستکش انگشت را وارد مقعد کرده و هرگونه مورد مشکوک از جمله رشد غیر طبیعی را حس می کند.

مشاهده بصری :از آنجایی که هموروئید داخلی اغلب بسیار نرم است و در طول معاینه ی رکتوم احساس نمی شود، پزشک می تواند بخش تحتانی روده بزرگ و رکتوم را با آندوسکوپ، پروکتوسکوپ یا سیگموئیدوسکوپ بررسی کند.

برای درمان هموروئید چه بخوریم و چه کار کنیم؟

برای پیشگیری از هموروئید و کاهش علائم آن، این نکات را دنبال کنید:

✅ خوردن غذاهای با فیبر بالا (مصرف بیش تر میوه ها، سبزیجات و غلات).

✅ به مقدار زیاد مایعات بنوشید. روزانه شش تا هشت لیوان آب و مایعات دیگر (غیر الکلی) بنوشید.

✅ از مکمل های فیبر استفاده کنید . مطالعات نشان داده تند که مکمل های بدون نسخه فیبر مانند متاموسیل و سیتروسل موجب بهبود علائم کلی و خونریزی از هموروئید می شوند. اگر از مکمل های فیبر استفاده می کنید، حداقل هشت لیوان آب یا مایعات دیگر روزانه بنوشید. در غیر این صورت، این مکمل ها می توانند باعث یبوست شوند.

✅ زور نزنید. زور زدن و تنفس در هنگام اجابت مزاج باعث فشار شدید بر عروق رکتوم تحتانی می گردند.

✅ ورزش. برای کمک به پیشگیری از یبوست و کاهش فشار روی ورید ها، فعال باشید. همچنین ورزش می تواند به کاهش وزن کمک کرده که به نوبه ی خود باعث جلوگیری از هموروئید می شود.

✅ اجتناب از نشستن طولانی مدت، به ویژه در توالت ؛ زیرا می تواند فشار روی ورید های مقعدی را افزایش دهد.

درمان خانگی هموروئید

نشستن در لگن آب گرم درد ناشی از هموروئید را کاهش می دهد.

اغلب موارد می توان با درمان خانگی درد، تورم و التهاب هموروئید را تخفیف داد.

✅ غذاهای پر فیبر بخورید.

✅ از درمان هموروئید به صورت موضعی استفاده کنید. از پماد هایی که حاوی هیدروکورتیزون هستند یا از پد های حاوی مواد بی حس کننده استفاده کنید.

✅ به طور منظم در یک حمام گرم یا حمام نشسته و خود را خیس کنید. ناحیه مقعد خود را در آب گرم ساده ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دو تا سه بار در روز قرار دهید.

✅ ناحیه مقعد را تمیز نگه دارید. برای این کار از دستمال مرطوب یا ضدعفونی کننده حاوی الکل اجتناب کنید.

✅ از دستمال توالت خشک استفاده نکنید.

✅ برای تسکین تورم، پک فشرده ی یخ را روی مقعد قرار دهید.

✅ شما می توانید از استامینوفن ، آسپرین یا ایبوبروفن به طور موقت برای کمک به تسکین درد استفاده کنید.

درمان دارویی هموروئید

درمان دارویی هموروئید

اگر فقط درد خفیف دارید می توانید از کرم ها، پماد ها، شامپوها یا پد های حاوی هیدروکورتیزون و لیدوکائین استفاده کنید که حداقل به طور موقت درد و خارش را از بین ببرند. از کرم استروئیدی بیش از یک هفته استفاده نکنید زیرا می تواند پوست شما را نازک کند.

ترومبکتومی هموروئید خارجی

اگر لخته خون دردناک در داخل هموروئید خارجی تشکیل شده باشد، پزشک می تواند لخته را برش و داده و آن را تخلیه کند. این روش اگر در عرض ۷۲ ساعت پس از تشکیل لخته انجام شود موثرتر است.

روش های حداقل تهاجمی

برای خونریزی مداوم یا هموروئید های دردناک، این روش ها توصیه می شوند. این نوع درمان هموروئید معمولاً نیازی به بیهوشی ندارد.

✅ بستن لاستیک باند که در آن با قطع جریان خون هموروئید داخلی طی یک هفته از بین می رود. این روش درمان هموروئید در اغلب افراد موفق است.

✅ تزریق (اسکلروتراپی) : پزشک با تزریق یک حلال شیمیایی به درون بافت هموروئید آن را از بین می برد.با اینکه این روش درد نداشته و یا درد کمی دارد، از روش قبلی معمولاً کم تر موفق است.

✅ انعقاد با استفاده از مادون قرمز، لیزر یا دو قطبی هموروئید را از بین می برند. این روش عوارض جانبی کمی دارد و احتمال عود هموروئید در آن نسبت به روش بستن باند بیش تر است.

روش های جراحی درمان بواسیر

اگر سایر راه های درمان هموروئید موفق نبودند یا هموروئید بزرگ باشد روش جراحی توصیه می شود. این جراحی ممکن است سرپایی یا به صورت یک شب بشتری باشد.

✅ برداشت هموروئید : این روش هموروئیدکتومی نام داشته و در آن بافت اضافه ی هموروئید که باعث خونریزی می شود توسط جراح خارج می گردد. موثرترین و کامل ترین راه درمان موارد شدید یا عود کننده است.

✅ استاپلینگ هموروئید که عموماً در درمان هموروئید های داخلی کاربرد دارد.

منبع: دکتر انتظاری https://drentezari.com/

  • ۹۶/۱۱/۱۶
  • لیدا مدنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی