زیبایی و سلامت

  • ۰
  • ۰

در این مقاله با کاهش فوری فشار خون بالا ، درمان خانگی فشار خون بالا با عرقیات گیاهی و طب سنتی آشنا می شوید.

فشار خون بالا یک وضعیت تهدید کننده ی زندگی می باشد که از هر چهار فرد بالای ۱۸ سال یک نفر به آن مبتلا می شود.

در هر فردی امکان ابتلا به فشار خون بالا وجود دارد. هر چه که مسن تر شوید، بخصوص اگر مبتلا به اضافه وزن یا چاقی بوده یا بیماری قند خون داشته باشید، احتمال ایجاد فشار خون بالا در شما بیشتر می شود. به همین دلیل است که انجام اقدامات زودهنگام برای پیشگیری از آن با اهمیت می باشد.

فشار خون بالا می تواند منجر به دیگر بیماری های تهدید کننده ی زندگی از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی و حتی ایجاد عوارض در طی حاملگی شود.

کاهش فوری و سریع فشار خون بالا

در مراحل اورژانسی که نیاز است تا فشار خون بیمار حداکثر طی یک ساعت کاهش پیدا کند از داروهای تزریقی و یا با جذب سریع استفاده می شود. یکی از داروهایی که می تواند سریعا فشار خون را پایین بیاورد، قرص زیر زبانی نیترات است که می تواند طی ۵ دقیقه سبب کاهش سریع فشار خون بالا شود. از عوارض قرص زیر زبانی نیترات می توان به سردرد اشاره کرد؛ چرا که این دارو سبب گشادی عروق مغز می شود.

داروی دیگری که در درمان اورژانسی فشار خون استفاده می شود، داروی فورزماید یا لازکس است که از طریق ورید تزریق می شود. اثر مثبت این دارو طی ده دقیقه سبب کاهش فوری فشار خون بالا می شود.

داروی کاپتوپریل از جمله داروهای کاهش فشار خون است که از طریق مخاط دهان جذب می شود. به بیماران توصیه می شود که برای کاهش فشار خون بالا، دوز ۲۵ یا ۵۰ داروی کاپتوپریل را در دهان خود قرار داده و آن را بجوند تا نتیجه موثر آن را ببینند.چ

کاهش فوری و سریع فشار خون بالا

در مراحل اورژانسی که نیاز است تا فشار خون بیمار حداکثر طی یک ساعت کاهش پیدا کند از داروهای تزریقی و یا با جذب سریع استفاده می شود. یکی از داروهایی که می تواند سریعا فشار خون را پایین بیاورد، قرص زیر زبانی نیترات است که می تواند طی ۵ دقیقه سبب کاهش سریع فشار خون بالا شود. از عوارض قرص زیر زبانی نیترات می توان به سردرد اشاره کرد؛ چرا که این دارو سبب گشادی عروق مغز می شود.

داروی دیگری که در درمان اورژانسی فشار خون استفاده می شود، داروی فورزماید یا لازکس است که از طریق ورید تزریق می شود. اثر مثبت این دارو طی ده دقیقه سبب کاهش فوری فشار خون بالا می شود.

داروی کاپتوپریل از جمله داروهای کاهش فشار خون است که از طریق مخاط دهان جذب می شود. به بیماران توصیه می شود که برای کاهش فشار خون بالا، دوز ۲۵ یا ۵۰ داروی کاپتوپریل را در دهان خود قرار داده و آن را بجوند تا نتیجه موثر آن را ببینند.

پس برای درمان فشار خون بالا موراد زیر را رعایت کنید:

-کنترل وزن: وزن فرزندتان را کنترل کنید.

– یک رژیم غذایی سالم برای کودک خود داشته باشید: کودک خود را به خوردن صبحانه سالم که شامل فیبرمی باشد، تشویق کنید و از خوردن غلات شیرین و نوشابه و یا از محصولاتی که بعنوان عنصر اولیه خود دارای شکر جامد می باشند، پرهیز کنید. در این مورد می توانید از یک متخصص تغذیه کمک بخواهید.

– کاهش مصرف نمک: برای درمان فشار خون بالا نمک را در رژیم غذایی کودک تان کاهش دهید. کودکان در سنین ۴ تا ۸ سال نباید بیش از ۱۲۰۰ میلی گرم در روز، و کودکان بزرگتر نباید بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم در روز نمک مصرف کنند.

به مقدار نمکی که در پخت و پز استفاده می کنید نیز توجه داشته باشید و نمکدان را از روی میز یا سفره غذا حذف کنید. همچنین از دادن تنقلات شور مانند چیپس و یا پفک به فرزند خود اجتناب کنید.

علاوه بر این برای کنترل فشار خون بالا به مقدار سدیم در مواد غذایی کنسروی و فرآوری شده که فرزندتان از آن استفاده می کند نیز توجه کنید.

-تشویق به فعالیت بدنی: اکثر کودکان حداقل به ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی در طول روز نیاز دارند. زمانی که فرزندتان در مقابل تلویزیون و یا کامپیوتر صرف می کند را محدود نمایید. قبل از سن ۲ سالگی بدون تماشای تلویزیون و پس از سن ۲ سالگی نباید بیش از دو ساعت در روز تماشای تلویزیون داشته باشند.

-تمام خانواده را درگیر کنید: ممکن است برای فرزند شما تغییرات شیوه زندگی سالم دشوار باشد خصوصا اگر خواهر یا برادر فرزند شما از رژیم غذایی خاصی پیروی نکرده و فعالیت بدنی نداشته باشند. بنابراین تمام خانواده خود را از خوردن یک رژیم غذایی سالم بهره مند کنید. همچنین شما می توانید در لذت دوچرخه سواری با هم، بازی کردن و یا پیاده روی در پارک به عنوان یک خانواده به او ملحق شوید.

-خرید آگاهانه از فروشگاه: بیشتر زمان ها، کودک شما تنها می تواند مواد غذایی که شما خریداری کرده اید را بخورد. بنابراین، به عنوان والدین، غذاهای سالم را به خانه آورده و از نگه داری مواد غذایی ناسالم در خانه اجتناب کنید.

درمان فشار خون بالا در بارداری

عوامل خطرساز رایج مانند چاقی و فشار خون بالا با رژیم غذایی مناسب و ورزش قابل کنترل خواهند بود. البته افزایش وزن در دوران بارداری اجتناب ناپذیر است به همین دلیل یک افزایش وزن خاص را در نظر میگیرند که افزایش تا این حد مشکلی نخواهد داشت.

فشار خون بالااسترس و عصبی شدن در دوران بارداری می تواند بر فشار خون مادر تاثیر منفی داشته باشد. انجام یوگا یک روش بسیار مهم در کنترل استرس ها در زمان بارداری است که اگر انجامش دشوار باشد، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش نیز در زمانهای ریلکس سازی برای جسم وبدن موثر می باشد. ورزش هایی که ضربات شدید دارند و ایروبیک بصورت فشرده در طی بارداری پیشنهاد نمی شود، بخصوص اگر فرد به انجام آنها عادت نداشته باشد. اگر چه پیاده روی بهترین نوع فعالیت و کاهش استرس در این دوران می باشد.

علاوه بر ورزش، طیف گسترده ای از گیاهان دارویی و مکمل ها برای کاهش استرس وجود دارند. قبل از مصرف آنها باید با پزشک متخصص مشورت کنید. چای اولانگ، زنجبیل و بلوبری با داشتن آنتی اکسیدان میتوانند در کاهش استرس به شما کمک کنند. اگرچه آسان نیست اما، خواب کافی در دوران بارداری بسیار مهم است،  بنابراین بین ۶ الی۸ ساعت بخوابید.

شما باید بطور روزمره فعالیت هایی مانند پیاده روی و شنا داشته باشید، در مورد فعالیت های دوران بارداری نیز مطالعاتی داشته باشید. رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته و مصرف نمک را به حداقل برسانید زیرا در درمان فشار خون بالا در دوران بارداری بسیار موثر هستند. به شما توصیه می کنم رژیم غذایی مناسب فشارخون در بارداری را در این مقاله مطالعه کنید.

برخی از مواد مانند فلفل سبب کاهش فشار خون بالا می شوند ولی در حقیقت شواهد کافی برای این امر وجود ندارد و در حد تحقیق و فرضیه است.

برای کاهش فشار خون چی بخوریم؟

  • ۹۶/۱۱/۱۸
  • لیدا مدنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی